Hjemve

Mit barn har hjemve kort efter at det er startet på skolen. Hvad skal jeg gøre.

  1. Maden er et problem. Ja, man spiser anderledes i andre byer. Der er kun en løsning og det er at trække barnet hjem. Lokale skikke eksisterer og dem må man værne omkring. Således er der meget forskel på hvilken slags sild, man spiser til morgenmad i de forskellige havnebyer. Lokal-radioen “Regionalen” i Næstved lavede en undersøgelse for en del år siden og der blev spist røde sild og grå sild i byer blot 20 kilometre fra hinanden. Hvis du ikke ønsker at komme ud i en situation, hvor at de barn sågar bliver nød til at gå på kompromis med sin tro (Svinekød er jo ikke noget, som visse troende vil spise. Kød ej heller for andre.), så træk dit barn – hellere før end siden.
  2. Tag dit barn alvorligt, når vedkommende ringer hjem. Tilbyd ekstra ferie og giv efterskolen en forklaring fra de varme lande. Snak tingene igennem og er der stadig det mindste tvivl, så træk dit barn og lad det starte i den normale folkeskole, når at det kender sit sociale netværk og føler sig tryg. Med rod i dette netværk og med støtte fra sin familie vil dit barn hurtigt indhente det forsømte.
  3. Erkend hellere før end siden at barnet bare ikke er moden til at bo udenfor hjemmet. Myndighedsalderen er 18 år. Hvis at det var en naturlov at et barn var klar til en voksentilværelse på egne ben før, så havde myndighedsalderen været lavere. Jo før at du skærer igennem, jo kortere tid vil barnet skulle bruge på at rejse sig igen efter at have været afskåret fra sine kære.
  4. Tag en krise i opløbet. Bed barnet om at lukke af overfor de andre på skolen, som ikke kender barnet og dermed barnets behov. Spørgsmålet er hvem, som kender barnet bedst, forældrene eller nogle lærere som har set barnet i nogle enkelte uger. Hvis du føler at dit barn er ulykkelig, så rejs dertil og snak med det personligt, inden at situationen kommer derud, hvor at nogen gør skade på sig selv.
  5. Nissen flytter med. En barn får ikke en frisk start, hvis den psykologiske rygsæk ikke er tom. Alle mennesker får problemer igennem livet, som de skal arbejde med. En del opmagasinerer dem i en virtuel rygsæk, som de så går rundt og bærer på. En sådan rygsæk skal tømmes en gang imellem, da tingene ellers ikke bliver til at bære til sidst. På den lokale skole har de 8-9 års journaler liggende på dit barn og dermed også muligheden for at finde den rette psykologiske rådgivning til dit barn. Træk dit barn, så det kan få den bedste hjælp i lokalområdet.
  6. Dit barns problemer er ikke efterskolens problemer. Hold viden om barnet for jer selv. Bed barnet om at holde en vis distance til værelseskammerater og giv barnet en computer / mobiltelefon med, så I kan skrive sammen. Lav Arto / Myspace profiler og kommuniker med Jeres barn.
  7. Hvert barn er individuel og tiderne skifter. En efterskole er ikke som efterskoler var for 20 år siden. Dengang tog man ikke regelmæssig urintest på børnene for at afsløre narkomisbrug. Man bortviste ikke børn for at ryge uden for skolens matrikel. Der blev drukket øl uden at alkometeret blev taget frem og det var tilladt at feste med familien og vennerne under hjemmebesøg og måske være lidt kvæstet uden at hele rusen havde fortaget sig, når barnet kom tilbage på skolen. Det er mere nul-tolerance i dag. Så en succesfuld oplevelse på en efterskole for ens eget vedkommende, er ikke ensbetydende med et succesfuld ophold for dit barn.
  8. Der er mange familier, som efter et ophold på en efterskole vil huske tilbage på en tid, hvor at barnet stadig var et barn og mønsteret i hjemmet var fasttømret. Barnet vil have indtryk med hjem i bagagen, som både er positive og negative. Man kan sammenligne med soldater, der har været udstationeret. Deres ophold har været rig på oplevelser, men de har også set sider af livet, som de helst ville have været foruden.
  9. Forvent en anden form for kommunikation. I ved intet om kammeraternes baggrund. Nogle kommuner presser forældrene til børn, som har problemer, til at tage på efterskole ud fra devisen. “Fjern barnet fra problemerne og de er væk.” Sådanne børn kommer dit barn også til at gå i skole med.

    I de fleste lokalsamfund har man en vis baggrundsviden om hvilke kammerater, som barnet omgås. Dette er ikke muligt på en efterskole den anden del af landet. Afhør derfor dit barn grundigt om aktiviteter og sladder. Advar det mod at række hånden ud og anmod det om at holde en vis distance. Dit barn er på efterskolen for at lære noget og der skal være ro til at trække sig ind i sig selv for at bearbejde både faglige problemer og eksistentielle, når bekymringerne over hvorvidt at efterskole opholdet i virkelighed er en forvisning, melder sig. Får barnet ikke denne ro og kan det ikke holde en vis distance, kan barnet komme til at lide under det fagligt. Træk derfor barnet, hvis I føler at barnet lider under at der ikke er noget privatliv.

Kilder:

15 responses

24 07 2014
Lynghøj

Hvad er det da for noget vrøvl? Dette er en side der blot vejer det gode og dårlige ved efterskoler, det er en decideret heksejagt. Jeg gik selv på efterskole sidste år og det var et rigtigt godt år hvor jeg udviklede mig meget, med massere af gode oplevelser.

Man skal da ikke råde sit barn til at holde afstand til de andre elever, det er direkte åndsvagt og kan bedrage yderligere til hjemve hvis man lukker af for nye venner.

Det bedste råd man kan give er at kigge på efterskole og virkelig overveje hvilken en man skal gå på. Se på deres regler, værdier og mad program. Studieture og andre vigtige ting. Mød lærerne forstanderen og de andre elever til en introdag så er man er sikker på at efterskolen er noget for en.

Det gælder om at være åben når man kommer, for så kommer man længst.

25 07 2014
Rotsne

Udvikling sker når man er i balance med sig selv. Når rammerne er trygge. Når man har overskud. Hvis du har udviklet dig under dit efterskoleophold er det fordi du mødte op med alle disse ting i bagagen.

Men der er unge på efterskolerne som måske skulle have været på et opholdssted eller igennem et andet forløb for at opnå den mentale tilstand, der skal til for at skabe udvikling. Her ligger forklaringen formentlig på det store frafald der er på mange efterskoler. Nogle efterskoler slutter med under halvdelen af de elever som startede året.

Hvordan kan man mindske dette frafald? Først og fremmest skal der et mentalitetskifte til hos sagbehandlerne som alt for ofte skelner til økonomi fremfor barnets behov. Får de overbevidst forældrene om at en efterskole er bedre end et behandlingshjem, sparer deres forvaltning penge og staten må støtte sammen med skoleforvaltningen. Men der er også børn som bør tage hjem igen og starte en dialog med deres forældre om lige præcis hvem der havde ambitioner om dette ophold. Først når problemerne er løst på hjemmefronten kan de mentalt flytte ind på efterskolen og få gavn af året.

Når du tænker tilbage på dit ophold og de personer som enten tog hjem eller lavede noget så de kunne blive sendt hjem uden at tabe ansigt, hvad tænker du så om deres motivation for at gøre dette? Hvad tror du de manglede for at kunne gennemføre året?

26 07 2014
Lynghøj

Jeg er som en af de eneste ting på denne side enig i at børn der har brug for det bliver sendt på opholdssted i stedet for efterskole. Først og fremmest fordi at det er bedre for dem, men også fordi at det er bedre for de elever de skulle have gået på efterskole med.

Unge som ville have hørt hjemme på et opholdssted, kommer ofte hen på en efterskole uden nogen som helst intentioner om at respektere efterskolens regler. Nu var jeg heller ikke den rene engel og flere af de elever der gjorde det som jeg gjorde bliv smidt hjem. Forskellen på dem og jeg var at jeg stod til ansvar for det jeg havde gjort, i stedet for at komme med løgne når jeg blev konfronteret med det.

Derudover så er efterskoler der har en høj procentdel af elever som burde være på opholdshjem mere udsat for mobning enten fra de normale elevers side eller fra de andre.

Alt det er jeg enig i. Det jeg ikke er enig i er at i på siden opfordre elever til at holde afstand fra de andre elever på efterskolen. Så er hele meningen med efterskolen væk. Meningen er at komme tæt på mennesker og lære at kommunikere og omgås med forskellige typer, men også at være mere selvstændig og blive mere moden, i mens at man får en masse nye venner og super fede oplevelser.

Jeg ville ikke have et problem med siden, hvis den var objektiv, men denne side er 100% subjektiv, og har hovedformålet at skræmme unge væk fra efterskolerne.

26 07 2014
Rotsne

Vi mener at siden er objektiv, men hvis den fremtræder subjektiv så er det fordi at efterskolerne marketingsaktiviteter maler et for positivt billede af hvad hverdagen på efterskolerne er og hvad efterskolerne kan byde ind med. Resultatet er at unge lider nederlag og nogle af disse nederlag bliver rimelig dyre for samfundet at rette op.

Efterskolerne er selvfølgelig en forretning som skal give overskud og hvor der handles der spildes, men der skal også være en grad af moral og etik. Den mangler, når skolerne som her direkte går efter en målgruppe som de slet ikke har ressourcer til at håndtere ved at lokke sagsbehandlere med at det offentlige kan spare penge.

Sidst og ikke mindst må man stille spørgsmålstegn ved om det nu er bydende nødvendigt at folk skal have skåret så mange kanter væk af deres personlighed at de nærmest ikke kan kende sig selv i forsøget på at passe ind. Vi mener at det er en ressource at mennesker er forskellige, at de nogen gange kan være lidt kantede og svære at være sammen med. For at fastholde den individualitet kræves mental afstand til andre mennesker, samt fred og ro til at bearbejde den omstillingsproces som det er at flytte hjemmefra. Mange – selv dem som har haft et godt efterskoleår – finder det svært at omstille sig til et liv efter skolen for året har kørt med 120 km/t inde i en form for glaskuppel afsondret fra livet udenfor. Enkelte får direkte depressionslignende symptomer når de sidder hjemme i sommerferie med stilhed og stilstand i deres liv efter opholdet.

En række nordjyske kommuner har fundet problemstillingen så omfattende at de har lavet et specielt projekt for tidligere efterskoleelever: Mød din mentor: Velkommen hjem fra efterskole (Undervisningsministeriets Uddannelsesguide)

Vi mener at hvis eleverne passede lidt bedre på sig selv og holdte mental afstand til andre elever, så ville de problemer ikke blive så store. Det kan man være uenig i, men nu bruger samfundet sine knappe ressourcer på at håndtere eftervirkningerne, så noget må der være om snakken.

27 07 2014
Lynghøj

“Mental afstand” Hvis man holder mental afstand til de andre elever er man specielt udsat for et dårlig efterskole år. Det i har gjort er at i har fundet de få elever som har haft en dårlig oplevelse, hvilket kunne være undgået hvis de havde lagt mere overvejelse i hvilken efterskole passer til dem.

Jeg tvivler på at der er specielt mange efterskoler hvor man er isoleret fra omverdenen. Man kan typisk tage ind til byen når man har tid og man har også weekenderne hvor man kan tage hjem og socialisere sammen med sine venner.

Efterskoler er grundlagt på moral og etik. De lærer folk at acceptere andre mennesker som er anderledes end en selv, selvom der nogen gange er folk som er uimodtagelige for det og de elever for tit smidt ud, hvilken er fint fordi at de mennesker kan indføre noget negativt på efterskolen.

Lærerne på efterskoler er også tit bedre end lærere på folkeskoler fordi at de i mange hår har været tættere med eleverne og derfor forstår dem bedre. Jeg synes i hvertfald at mine lærere bedre kommunikerede med os, end folkeskole lærere.

Der er selvfølgelig negative ting ved efterskoler, men jeg får stadigt de indtryk af at dem der står for denne side ikke ved noget om tingene. Det vil sige aldrig selv har gået på efterskole og har dannet sig et ordentligt indblik. Det virker bare som om at i har stået op en tilfældig dag og tænkt “Hey, hvad skal jeg mon kritisere i dag”

I snakker desværre som i har forstand til

27 07 2014
Rotsne

Vi har fået mange tilbagemeldinger gående på at en række efterskoler ligger restriktioner på mobiltelefoner, Internet og sociale medier især i den første tid på skolen, hvor eleverne netop har et behov for at bearbejde de nye indtryk med deres sociale netværk. Det er meget bekymrende og ihvertfald en form for isolation eleverne kunne have mere gavn af at være foruden.

Når et efterskoleophold har den pris det har og skolerne tager sig godt betalt hvis en elev stopper før tid, så er der meget god grund til at antage at alle elever og deres familier gør et stort arbejde ud af at finde ud af hvilken efterskole, som passer til deres barn. Men marketing er endnu en gang taknemlig og måske er der nogle som er blevet præsenteret for lidt for meget glansbillede, men at stemple dem der forlader skolen før tid som nogle der ikke har lagt overvejelse i beslutningen om at bo udenfor eget hjem et år, er i overkanten.

Der er medlemmer af DPoC som har været på efterskoler, andre ikke. Vi ville nok ikke have etableret denne informationsside hvis efterskolerne ikke havde gået efter den gruppe sårbare elever hvis liv bestemmes af ikke-engagerede sagsbehandlere. Som skrevet tidligere: Årsagen til at denne side kan opfattes som overvejende negativ er nok at efterskolerne har for meget glansbillede over deres ydelser. De har i for mange år ignoreret det faktum at alt for mange stopper på skolen før tid, hvilket er spild af både eleverne, deres forældre og ikke mindst samfundets ressourcer. Hvorfor har de ikke taget dette alvorligt? Fordi tiderne har været for gunstige. De kan godt tåle at miste næsten en hel årgang hvis de blot bortviser eleverne på de strategisk rigtige tidspunkter. Højer Designefterskole bortviste næsten hele årgangen få uger før året slutter vel vidende at så fanger 4 ugers regel om betaling. Andre skoler har gjort det samme. Når det sker handler det ikke om at acceptere andre. Så handler det kun om økonomi.

27 07 2014
Lynghøj

Grunden til at nogle efterskole forbyder telefoner og pc’er den første uge er for at ryste eleverne sammen. Det gjorde min efterskole dog ikke, vi tog på en ryste sammen tur i stedet for. Og det er bare et eksempel på at man skal sætte sig ind i efterskolens procedurer inden tilmelding.

Derover så har efterskoler det svært rent økonomisk fortiden så de smider kun elever ud hvis det er absolut nødvendigt og det er der ikke noget galt i.

28 07 2014
Rotsne

Introduktionsfasen er en overset periode. Vi vil give dig så meget at mange familier burde spørge mere ind til det, så de kommende elever kan indstille sig på hvad der anno 2014 må siges at være social isolation. Man har på opholdssteder fra ministeriets side gjort meget for at anbragte børn også kommer på nettet. Det er noget som de efterskoler der har disse politikker efter vores mening bør ser på igen.

Skolerne taber kun penge hvis de bortviser elever mere end 4 uger før skoleårets afslutning. På Højer Designefterskole og Hoptrup efterskole skete det lige før de skriftlig eksamner. Der var intet i klemme for skolerne. Derfor slog de til.

30 07 2014
Lynghøj

Nu fortæller du en halv sandhed. Hvis man bliver udsmidt fra en efterskole lige inden den afsluttende prøve, så giver de en muligheden for at komme til prøverne, og når de gør det så er det ikke noget forkert i det. Man skal ikke bebrejde efterskolerne, fordi at elever ikke kunne følge regler.

uha dada. En uge uden internet. Hvad er statistikken for elever som er døde under den uge?
Jeg er sikker på at hvis en elev var ved at gå psykisk ned af hjemve ville de få lov til at ringe hjem.

30 07 2014
Rotsne

Rent logitisk er det et mareridt for eleverne at komme fra den ene ende af landet til den anden for at være på skolen de timer det tager at gennemføre prøverne. Det er ikke sådan at alle mundtlige eksaminer gennemføres samme dag. Det kan kræve overnatningsfaciliteter og det for et stort antal af eleverne. På Højer Designefterskole var det 12 elever som blev sendt hjem og hvilke overnatningsmuligheder er der i Højer? Skolen sluttede i to år med under halvdelen af elevholdet set i forhold til det antal elever som startede på skolen. Vores sidste blogopdatering omhandler en anden skole.

En uge? Ranum Efterskole er mobilfri den første måned. Jvf. informationer på deres hjemmeside har de brugt scannere til at lokalisere indsmuglede mobiler.

29 08 2014
Drama på skolen for de rige børn | Trane Jørgensen's tanker om stort og småt

[…] skal man som forælder gøre sig klart. Og så må man som Den kritiske Efterskoleblog skriver straks agere. Men skolen skal også tage sit ansvar alvorligt. De skal sørge for at der er […]

9 08 2015
I denne tid | Den kritiske efterskoleblog

[…] Hjemve […]

12 08 2015
En forælder

Tak for de gode råd. Det var lige hvad vi havde brug for.

14 08 2015
Svendsen

God information. Hjalp os rigtig meget med vores datter, da hun kom ind i en krise efter nogle få nætter.

5 12 2016
Trine Buhl

Jeg var til Gammel Elevdag på Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole (http://www.vge.dk ). Her var jeg så heldig at interviewe en masse af de tidligere elever, om hvad deres efterskoleophold havde betydet for dem. I og med at VGE er en kreativ boglig efterskole, så havde jeg forventet, at det var det faglige indhold de ville referere til. Men for hovedpartens vedkommende var det at finde sin egen identitet og få selvtillid til at finde vej videre i verden, og talte meget passioneret om, hvor meget det havde betydet for dem.

Jeg tror det i høj grad handler om at komme ud og besøge flere efterskoler, tale med elever og lærere, og finde frem til den efterskole som både elever og lærere er trygge ved. At komme på efterskole og blive set på med friske øjne kan gøre en forskel i en skoletræt elevs liv. Så vær nærværende som forældre, men giv slip og tro at de evner at stå på egne ben. God kommunikation mellem skole, forældre og elever gør en stor forskel, når problemer skal løses hen ad vejen.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.